نتیجه تحقیقات نیکومرام و محمدزاده سالطه(۱۳۸۹) نشان داد که شرکتهایی که دارای حاکمیت شرکتی کافی بوده اند(خواه این حاکمیت شرکتی ضعیف باشد یا قوی باشد)اقلام تعهدی اختیاری کمتری دارند یعنی در اینگونه شرکتها مدیریت سود کمتری اتفاق می افتد. تحقیق دیگری نشان داد که بین شاخص های حاکمیت شرکتی و سیاسیت تقسیم سود رابطه معکوس معنادار وجود دارد(فخاری و یوسفعلی تبار¸۱۳۸۹). همچنین در پژوهشی دیگر نشان داده شد که بین کیفیت سود و مدیران غیر موظف حاکمیت شرکتی و سهامداران نهادی رابطه معناداری وجو ندارد(گرد و همکاران¸ ۱۳۹۱).
نمازی و رضایی(۱۳۹۲) تاثیر رقایت بازار محصول را بر سیاست تقسیم سود سنجیدند و دریافتند که بین رقابت بازار محصول و تقسیم سود رابطه معکوس معناداری وجود دارد و نتایج مطابق مدل جانشینی و در تضاد با مدل پیامد است.در تحقیقی رابطه بین رقابت بازار محصول و هزینه نمایندگی سنجیده شد و مشخص شد که بین رقابت بازار محصول و هزینه نمایندگی رابطه معکوس معنادار وجود دارد(طالب تبارآهنگر و همکاران¸ ۱۳۹۲).در پژوهشی که توسط قربانی و موحدمجد و منفردمهارلویی(۱۳۹۲)انجام شد رابطه بین رقابت بازار محصول و ترکیب هیئت مدیره و کیفیت افشای اطلاعات به عنوان حاکمیت شرکتی داخلی سنجیده شد و نتیجه بیانگر این بود که رقابت بازار محصول دارای رابطه حاکمیتی نیست ورابطه بین دو مکانیزم حاکمیت شرکتی(کیفیت افشای اطلاعات و ترکیب هیئت مدیره) را بهبود نمی دهد.
انوری رستمی و همکاران(۱۳۹۲) در مقاله ای تحت عنوان« بررسی تأثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر سیاستهای تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»رابطه بین رقابت بازار محصول( تمرکز صنعت، قابلیت جانشینی محصول، اندازه بازار، موانع ورود به بازار و تعداد شرکتهای فعال) و سیاست تقسیم سود را سنجیدند و یافته های آن ها بیانگر این بود که فقط قابلیت جانشینی محصولات و اندازه بازار دارای رابطه مثبت با تقسیم سود است و بقیه موارد از جمله تمرکز صنعت رابطه معناداری با تقسیم سود ندارد.
جدول۲-۱-پیشینه پژوهش
نتیجه تحقیق
عنوان تحقیق
سال
نام محقق
ردیف
نتایج حاکی از آن است که تاثیر مکملی بین حاکمیت شرکتی و مکانیزم کنترلی خارجی وجود دارد
بررسی ارتباط بین مکانیزم های کنترل خارجی و حاکمیت شرکتی داخلی
۱۹۹۷
ویشنی
۱
شواهد نشان میدهد که ارتباط تعاملی بین مفاد ضدتصاحب¸ به عنوان یک پروکسی(نماینده)برای مکانیزم کنترلی خارجی و مالکیت نهادی¸ به عنوان یک پروکسی برای مکانیزم کنترل داخلی بر بازده سهام وجود دارد.
بررسی ارتباط مکانیزم کنترل خارجی و مالکیت نهادی با بازده سهام
۲۰۰۵
گرمرز و نیر
۲
نتایج دریافت شده نشان میدهد که استراتژیهای تجاری که بر اساس حاکمیت شرکتی هستند فقط در بازارهای کمتر رقابتی(متمرکز) بازده غیر عادی مثبت به دست می آورند. واین نتیجه بدان معنی است که تاثیر جایگزینی بین این دو مکانیزم کنترلی وجود دارد
تاثیر ارتباط بین حاکمیت شرکتی داخلی و رقابت بازار محصول را بر بازده سهام شرکتهای امریکا
۲۰۰۵
جیرود و مولر
۳
با تحقیقی که در ۱۴ کشور اروپایی انجام شد دریافتند که استراتژیهای تجاری که بر اساس حاکمیت شرکتی هستند فقط در بازارهای کمتر رقابتی(متمرکز) بازده غیر عادی مثبت به دست می آورند
رقابت بازار محصول و حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت
۲۰۱۰
امان و همکاران
۴
نتایج تاثیر جایگزینی را در بازار ادغامی کره نشان داد و دریافتند که تاثیر جایگزینی بین این دو مکانیزم حاکمیت شرکتی و رقابت بازار محصول وجود دارد
چگونه رقابت بازار محصول با حاکمیت شرکتی تعامل دارد
۲۰۱۲
بیون و لی و پارک
۵
نتایج تاثیر جایگزینی را در بازار ادغامی کره نشان داد و دریافتند که تاثیر جایگزینی بین این دو مکانیزم حاکمیت شرکتی و رقابت بازار محصول وجود دارد
نتایج بیانگر این است که سطوح بالا مالکیت مدیریتی جایگزین رقابت بازار محصول در کاهش ارزش سهامداران است
پژوهش ها نشان داده است که رقابت در بازر محصول بر فرایند تصمیم گیری مدیران در خصوص تعیین سیاست تقسیم سود نقدی شرکت به سهامداران تاثیر دارد
پژوهش حاکی از آن است که مدیران در محیطهای غیر رقابتی انباشته نمودن سودها را به پرداخت سود نقدی سهام ترجیح بیشتری میدهند
نتایج تحقیق بیانگر آن است که مدیران در محیطهای غیر رقابتی انباشته نمودن سودها را به پرداخت سود نقدی سهام ترجیح بیشتری میدهند
بر اساس نمونه ای از شرکتهای تولیدی امریکایی طی دوره زمانی ۱۹۹۶ الی ۲۰۰۵ نشان دادند که بین رقابت بازار محصول و کیفیت سود رابطه مثبتی وجود دارد
با بررسی ۶۰۱۹ شرکت امریکایی طی سالهای ۱۹۸۷ الی ۲۰۰۹ به این نتیجه رسیدند که بین قدرت بازار محصول و همچنین رقابت پذیری در صنعت با مدیریت سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
با بررسی ۶۰۱۹ شرکت امریکایی طی سالهای ۱۹۸۷ الی ۲۰۰۹ به این نتیجه رسیدند که بین قدرت بازار محصول و همچنین رقابت پذیری در صنعت با مدیریت سود رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
قدرت بازار محصول‚ ساختار صنعت‚ و مدیریت سود شرکت
۲۰۱۳
داتتا و همکاران
۱۱
نتیجه تحقیق حاکی از وجود رابطه ارتباط معکوس معناداری میان رقابت بازار محصول با سود نقدی و بازخرید سهام است(تأیید فرضیه جانشینی).
تهدیدات بازار محصول‚ تقسیم سود‚ و انعطاف پذیری مالی
۲۰۱۲
هابرگ و همکاران
۱۲
با بهره گرفتن از مدل های نمایندگی نشان داد شرکتها با نرخ حاکمیت شرکتی بالاتر‚ پرداخت سود بالاتری دارند و در شرکتهایی که حاکمیت شرکتی قوی تر است رابطه منفی قوی تری بین رشد و سود تقسیمی وجود دارد
تحلیلی بر شرکت از اثر حاکمیت شرکتی در بحران مالی شرق اسیا
۲۰۰۴
میتون
۱۳
با بهره گرفتن از دو مدل پیامد و جانشینی به این نتیجه رسیدند که اگر حقوق سهامداران بهتر رعایت شود شرکتها سود بالاتری می پردازند به ویزه هنگامی که فرصتهای سرمایه گذاری ضعیف است.
حاکمیت شرکتی و سیاست تقسیم سود در لهستان
۲۰۰۷
کوالسکی و تالاورا
۱۴
نتیجه پژوهش نشان داد که رابطه مثبتی بین کیفیت حاکمیت شرکتی و سود تقسیمی وجود دارد
حاکمیت شرکتی و سود تقسیمی شرکتها
۲۰۰۸
پرونزیت و همکاران
۱۵
یافته ها حاکی از این است که شرکتهایی با حاکمیت شرکتی موثرتر با محدودیتهای تامین مالی خارجی بالاتر‚ سود سهام کمتری می پردازند
چگونه حاکمیت شرکتی بر سیاست تقسیم سود تحت مشکلات نمایندگی و محدودیتهای مالی بیرونی اثر میگذارد
۲۰۰۹
چای و همکاران
۱۶
نتایج نشان میدهد که میان اهرم و کیفیت حاکمیت رابطه معکوسی وجود دارد.شرکتهایی با حاکمیت ضعیف به طور معنی داری اهرم بیشتری دارند و به نظر میرسد برای کاهش تناقض های نمایندگی‚ اهرم‚ جایگزین مناسبتری برای نمایندگی است.
بررسی کیفیت حاکمیت شرکتی و ساختار سرمایه
۲۰۱۲
کیسانگ و همکاران
۱۶