تحلیل کوواریانس: که یک آزمون بسیار قوی است که اثر هم زمان پیش آزمون و پس آزمون را در مقایسه دو روش محاسبه میکند.
و میانگین تعدیل شده برای مقایسه تاثیر دو روش حقیقی و مجازی بر میزان یادگیری به کار رفته است.
۳-۱۰ جمع بندی
در این تحقیق، جامعه آماری شامل ۹۶ نفر از دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه مدرسه نمونه دولتی شهید دکتر مصطفی چمران شهرستان پیشوا در نظر گرفته شد که حجم نمونه ها شامل دو گروه که هر گروه متشکل از یک کلاس ۳۱ نفره میباشد. یک گروه آزمایش شامل یک کلاس با انجام آزمایش واقعی و گروه آزمایش دوم شامل یک کلاس با انجام آزمایش مجازی و از آنجای که انجام آزمایش برای دانش آموزان چه به صورت واقعی و چه به صورت مجازی شرط اصلی برای یادگیری میباشد پس نیازی به داشتن گروه گواه نیست. روش پژوهش از نوع علی و شبه آزمایشی بوده و از پیش آزمون و پس آزمون که تحلیل کواریانس شد استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴-۱ مقدمه
فصل چهارم، هسته اساسی تحقیق و مشتمل بر جداول و تجزیه و تحلیل اطلاعات است. تجزیه وتحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. به عبارتی در این بخش، پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیمگیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیههایی که برای تحقیق در نظر گرفته است، از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل استفاده میکند. لیکن، ذکر این نکته نیز ضروری است که تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده به تنهایی برای یافتن پاسخ پرسش های پژوهش کافی نیست، تعبیر و تفسیر این اطلاعات نیز لازم است.
در این فصل به تجزیه وتحلیل داده های آماری پرداخته می شود در قسمت اول به تحلیل توصیفی داده های حاصل از آزمون های گرفته شده پرداخته و با بهره گرفتن از شاخص های توصیفی نظیر میانگین، میانه، مد، انحراف معیار و … توصیفی از نمونه ی مورد مطالعه به دست آمده است. در قسمت دوم به تحلیل استنباطی داده ها پرداخته و با بهره گرفتن از آزمون آماری مناسب به تجزیه وتحلیل فرضیات پرداخته شده است.
۴-۲ یافته های توصیفی
در این بخش به بررسی آمارههای توصیفی نظیر میانگین، میانه، مد ، انحراف استاندارد، چولگی، کشیدگی، کمترین مقدار و بیشترین مقدار میپردازیم.
۴-۲-۱ یافته های توصیفی پیش آزمون و پس آزمون روش آزمایشگاه مجازی
در جدول ۴-۱ نتایج حاصل از میانگین، میانه، مد، انحراف استاندارد، کمترین مقدار و بیشترین مقدار هریک از مقایس های به کار رفته در پژوهش حاضر آمده است.
جدول ۴‑۱: آمارههای توصیفی مربوط به روش یادگیری مجازی
بیشترین مقدار
کمترین مقدار
انحراف استاندارد
مد
میانه
میانگین
مقیاس
۵
۰
۴۰۶/۱
۱
۱
۶۱۲/۱
پیش آزمون روش یادگیری مجازی
۲۰
۱۲
۶۳۱/۱
۱۶
۱۷
۰۶۴/۱۷
پس آزمون روش یادگیری مجازی
با توجه به جدول مقابل مشاهده میشود، میانگین نمره دانش آموزان در پیش آزمون به روش یادگیری مجازی برابر ۶۱۲/۱، میانگین نمره دانش آموزان در پس آزمون به روش یادگیری مجازی برابر ۰۶۴/۱۷ میباشد. همان طور که مشاهده می شود اختلاف زیادی بین نمره دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد. میانه و مد به ترتیب در گروه پیش آزمون برابر ۱ و ۱ و پس آزمون برابر ۱۷ و ۱۶ میباشد. بنابرین بیشتر دانش آموزان در پیش آزمون نمره ۱ (مد) و در پس آزمون نمره ۱۶ (مد) گرفته اند. کمترین نمره دانش آموزان در پیش آزمون صفر و بیشترین نمره ۵ بوده است. کمترین نمره دانش آموزان در پس آزمون ۱۲ و بیشترین نمره ۲۰ بوده است.
۴-۲-۲ یافته های توصیفی پیش آزمون و پس آزمون روش آزمایشگاه حقیقی
در جدول ۴-۲ نتایج حاصل از میانگین، میانه، مد، انحراف استاندارد، کمترین مقدار و بیشترین مقدار هریک از مقایس های به کار رفته در پژوهش حاضر آمده است.
جدول ۴‑۲: آمارههای توصیفی مربوط به روش یادگیری حقیقی
بیشترین مقدار
کمترین مقدار
انحراف استاندارد
مد
میانه
میانگین
مقیاس
۵
۰
۳۷۹/۱
۰
۲
۶۴۵/۱
پیش آزمون روش یادگیری حقیقی
۲۰
۱۲
۸۰۵/۱
۱۶
۱۶
۴۸۳/۱۵
پس آزمون روش یادگیری حقیقی
با توجه به جدول مقابل مشاهده میشود، میانگین نمره دانش آموزان در پیش آزمون به روش یادگیری حقیقی برابر ۶۴۵/۱، میانگین نمره دانش آموزان در پس آزمون به روش یادگیری حقیقی برابر ۴۸۳/۱۵ میباشد. همان طور که مشاهده می شود اختلاف زیادی بین نمره دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون وجود دارد. میانه و مد به ترتیب در گروه پیش آزمون برابر ۲ و ۰ و پس آزمون برابر ۱۶ و ۱۶ میباشد. بنابرین بیشتر دانش آموزان در پیش آزمون نمره ۰ (مد) و در پس آزمون نمره ۱۶ (مد) گرفته اند. کمترین نمره دانش آموزان در پیش آزمون صفر و بیشترین نمره ۵ بوده است. کمترین نمره دانش آموزان در پس آزمون ۱۲ و بیشترین نمره ۲۰ بوده است.
۴-۳ یافته ها در چهارچوب فرضیات و سوال پژوهش
در این بخش از فصل به بررسی هریک از فرضیههای پژوهش پرداخته شده است و نتایج آن ها ذکر گردیده است. داده های حاصل از اجرای پژوهش از طریق آزمون زوجی[۷۴] و تحلیل کوواریانس و با بهره گرفتن از نرم افزار تحلیل گردید.
در این پژوهش از تحلیل کوواریانس برای تحلیل آماری استفاده شده است. این تحلیل ترکیبی از تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون است و در این پژوهش قابل استفاده است زیرا که در آن متغیر وابسته کمی بوده، و چند متغیر مستقل کمی و کیفی وجود داشته است.
تحلیل کوواریانس در چارچوب رگرسیون تفاوتی با تحلیل واریانس ندارد جز آن که اثر متغیر کمکی از متغیر وابسته حذف می شود. متغیر کمکی را در چارچوب رگرسیون می توان یک متغیر مستقل دانست که در تبیین تغییرات متغیر وابسته بر سایر متغیر های مستقل پیشی میگیرد. در تحلیل رگرسیون می توان به راحتی با کنترل برخی از متغیرها اثرات سایر متغیرهای مستقل را در تبیین متغیر وابسته به دست آورد. فرض این است که متغیر کمکی منبع تغییراتی در متغیر وابسته علاوه بر متغیر مستقل باشد و از طریق تحلیل کواریانس اثرات ناشی از متغیرهای کمکی تعدیل شود.
متغیر کمکی مؤثر در تحلیل کواریانس متغیری است که همبستگی بالایی با متغیر وابسته داشته ولی با متغیرهای مستقل همبستگی نداشته باشد چون متغیرهای کمکی پارامتری یا کمّی در طرح های تجربی و مطالعه پیمایشی به منظور حذف و از بین بردن اثرات خارجی بر متغیر وابسته و افزایش دقت اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند.
برای استفاده از روش تحلیل کوواریانس ابتدا پیش فرض های آن، یعنی مستقل بودن، نرمال بودن، همگنی واریانس ها، همگنی شیب رگرسیون و خطی بودن بررسی شدند. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگورف- اسمیرنف[۷۵] و برای بررسی مفروضه همگنی واریانس ها از آزمون لوین[۷۶] استفاده شد. نتایج نشان دهنده رعایت و برقراری همه پیش فرض ها برای انجام تحلیل کوواریانس بود.